roligt och mindre roligt

Vi ringde till Madde och frågade ifall vi kunde ha en häst på bete hos henne i sommar, och dessvärre sa hon att deras bete bara räckte till två hästar. Sedan sa hon också att hon hade tänkt sälja Gimmo. Så ifall hon fick honom såld, får jag gärna ha en pålle där. Hon tipsade också om att deras granne hade frågat Madde om sällskap till deras häst, men eftersom Madde bara har 2 hästar nu så står nog den hästen förmodligen ensam? Så hoppet finns kvar :)
Självklart tycker jag det är jättetråkigt att Gimmo är till salu, jag tycker ju faktiskt om den galna ponnyn. Hon frågade mig ifall jag visste om någon som kan vara intresserad av honom, så jag skriver lite  om honom nu.
Namn: Rubin, "Gimmo"
Födelseår: Någon gång mellan 2001 - 1998. Förra ägarna sa lite olika åldrar, och bla bla.
e/u: Kommer inte ihåg, men kan nog kolla upp
Ras: Shetlandsponny/svenskt halvblod
Färg: I dagsläget mörkbrun, men står tecknad som svart.
Mankhöjd: 128cm (kat. B)
Kön: Valack
Tecken: inga
Gimmo är en pigg B-ponny, som skulle passa bra på tävlingsbanorna ihop med en liten och tuff ryttare. Han tycker det är superroligt att hoppa och har verkligen kapacitet. Jag har bara hoppat enstaka hinder med honom på grund av liten paddock, men när jag har hoppat honom har han ganska lätt tagit sig över 120cm. Han kan definitivt hoppa högre än så. Han är rikigt pigg av sig och kan bli stark i hoppningen, så han behöver en lugn ryttare. Även i dressyren är han grymt pigg. I munnen är han känslig, så han vill inte ha någon som drar i honom. I dressyren är det extra viktigt att ryttaren är lugn, annars kan det hända att det blir galopp istället för skritt. När man rider ut får man vara bestämd. Han är pigg och vaken som alltid, men har testar gärna, och då måste man kunna säga till. Det går bra att rida ut på honom själv när man visat vem som bestämmer. Trafiksäker. Supersnäll att stå och pyssla med. Han är inte i tävlingskondition just nu.
Jag vill att Gimmo ska komma till en liten ryttare med hästkunniga föräldrar som vill satsa på hoppning. Ryttaren ska ha skinn på näsan, och ska ha tävlat innan (om de nu vill satsta på tävling), ha eftarenhet av de piggare hästarna. Han ska få bo i ett fint stall med hästkompisar i hagen. I hagen vill han helst vara ute mycket. Jag tänker en ryttare som Evelina Lindh, ni vet GP-ponnyn vinnaren i år. Har ju bara sett henne rida i och för sig, men hon såg ut att kunna vara en perfekt Gimmo-ryttare :)
Kommer sakna Gimmoplutten :(
Finns det någon liten ryttare som är intrsserad där ute?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0